-

smieciu

Setki kilometrów płotów i wielkie lotnisko. No i ten przekop...

Tak sobie słuchałem radia a tu mi w uszy wpada informacja że województwo świętokrzyskie ma się odgrodzić płotem od reszty Polski. No ok. Nie całej, od tej wschodniej części. Bo... Afrykański Pomór Świń. Wspominałem o tych biednych naszych świnkach w jednym z ostatnich tekstów więc mnie to zaintrygowało. Naprawdę ktoś wpadł na pomysł, by wybudować wzdłuż Wisły 100 km płotu? By zatrzymać dziki, które podobno roznoszą tą straszną chorobę? Ciekawa koncepcja czyż nie? Z jednej strony mamy Wisłę, która wydaje się być doskonałą naturalną przeszkodą dla tych dzików ale z drugiej podobno dziki lubią pływać ;)

Temat wydał mi się zastanawiający więc wrzuciłem w googla i ... zaskoczyło mnie ile tych płotów się buduje! Mamy np. już zbudowany płot między Danią a Niemcami. Mamy około 250km płotów na granicy Polsko Niemieckiej, budowane są dalsze odcinki. Luksemburg buduje taki płot na granicy z Belgią. Jest budowane 30 km takiego płotu koło Głogowa w Dolnośląskim. Ostatnim przedsięwzięciem jest budowa płotu wzdłuż Wisły na granicy województwa Świętkorzyskiego, mającego mieć minimum 60km. A pewnie to nie wszystko. Choć jeden z najbardziej ekstremalnych pomysłów: płot wzdłuż całej niemal naszej wschodniej granicy został zdaje się zarzucony.

A wszystko w imię APŚ. Jak mówią, choć pobieżny przegląd tematu odrazu pokazuje bezsens. Dziki podobno nieźle pływają. Budują płot wzdłuż Wisły bo ta ma ich nie powstrzymać... Ale jaki płot ma powstrzymać silne dziki, które jak pokazują badania potrafią słabe płoty obalać lub się zwyczajnie pod nimi podkopywać? Sens stawiania płotów jest negowany przez naukowców. Bo przenoszenie APŚ nie zachodzi tylko wtedy kiedy dziki spikną się ze świniami. Zarazki pomogą być przenoszone przez rolników, którzy odwiedzają las. Kruki, które żywią się padliną dzików itp. Zresztą jaki jest sens tych płotów, skoro i tak można często je obejść. Ot przykład:

Buduje się płot na wschodzie Świętkokrzyskiego mimo że przypadki AFŚ znane są już na zachodzie, w Wielkopolsce. Podobnie zresztą płot nie powstrzymał AFŚ przed przedostaniem się do Niemiec.

Jak dla mnie ta sprawa jest ciekawa. Bo po pierwsze jasne jest że logika stawiania tych płotów jest bez sensu, co było wiadome od samego początku. Po drugie, mimo że porażkę tej koncepcji widać coraz lepiej to nie rezygnuje się z niej wcale. Bo właśnie rusza budowa płotu wzdłuż Wisły. Tak więc pytanie brzmi po co RZECZYWIŚCIE buduje się te płoty? Przy okazji warto zauważyć że jeszcze niedawno masę płotów zbudowano w związku z falą emigrantów. Którą zresztą powstrzymano w zarodku zaraz potem. Płoty okazały się zbędne. Ale i tak są popularne. Poza słynnymi murami budowanymi przez Izrael najbardziej znany jest ten budowany przez Trumpa na granicy z Meksykiem. Słowem, świat opanowała mania budowania płotów.

Koncepcja dziwaczna ale świetnie pasująca do obecnych czasów propagujących masową izolację. Sęk w tym że większość tych płotów dla człowieka nie stanowi poważnej przeszkody. Ale z pewnością znacząco ogranicza migracje wielu zwierząt, wymianę genotypu podczas rozmanażania się i zapewne co ciekawe wymianę ichnich zarazków. Co mnie szczególnie zastanowiło. Gdyż jak być może kojarzycie, mój ostatni tekst o Covidzie lansuje teorię że SARS, czyli fragment grypy jest w istocie mechanizmem odpowiedzialnym za odporność zbiorową. Niesie informacje pomagające zwalczać choroby. A grypa jest czymś w rodzaju treningu walki z chorobą (na identycznej zasadzie jak podobno mają działać szczepionki). W takim kontekście masowa izolacja nie tylko pogłębi problemy zdrowotne u ludzi ale dokonać może tego samego wśród zwierząt.

W tym momencie trudno mi o lepszą hipotezę co do sensu powstawania tych płotów. Faktem jest że powstają masowo a pretekst jest kompletnie wydumany. Jeśli ktoś ma lepsze pomysły niech się podzieli.

W tytule wspomniałem jeszcze o CPK i przekopie Mierzei. Jaki ma to związek? Ano taki że są równie kompletnie bez sensu. CPK ma ruszyć mimo że jednocześnie czyta się jak to byt lotnisk w Polsce obecnie jest bardzo zagrożony. Jak sens ma taka inwestycja obecnie? To samo z Mierzeją. Ta inwestycja od początku była zresztą równie niezrozumiała. Najpierw rozwalono nasze stocznie a teraz jakieś staki mają wpływać do Elbląga by? Nie mam zielonego pojęcia po co ale się z pewnością dowiemy. Tak czy siak jedno jest pewne. Skoro ktoś forsuje coś co obecnie wydaje się być dziwaczne tzn. że ma dobre informacje co do nadchodzącej przyszłości i w związku z tym ma też konkretne plany. To co teraz jest głupie za jakiś czas nagle okaże się mieć sens. Tylko problem leży w tym że choć przyszłość dla pewnych ludków jest taka jasna to nam serwuje się coś odwrotnego. Ludziom niszczy się biznesy nawet w ciągu kilku godzin jak np. dzięki ostatniemu cyrkowi z cmentarzami a jednocześnie rozwija się nie mające obecnie sensu przedsięwzięcia obliczone na lata.

Dlatego też kolejna sprawa jest oczywista: sens CPK i Przekopu i Płotów, który dopiero się ujawni będzie polegać na zupełnie czym innym niż ludziom się wciska. Bo skoro płoty są budowane na kłamstwie, w związku z covidem niszczy się wiele działów gospodarki, ściśle zresztą związanych z lotnictwem i nim samym a jednocześnie wie się że nowe hiper lotnisko będzie potrzebne, to znaczy że jego sens będzie pewnie zupełnie inny. Skoro nie turystyka, nie zakazane podróże, to co w dobie siadającej gospodarki? No chyba że ktoś wie że pandemia caraz wygaśnie, gospodarka ruszy jak z kopyta i kolejne polskie lotnisko będzie jak znalazł. Ale w takim razie kłamią co do grozy pandemii. Gorzej jeśli pandemia nie wygaśnie a i tak okaże się że lotnisko i przekop i płoty są jak znalazł gdyż wtedy mamy do czynienia z wyższą wiedzą na temat nadchodzącej przyszłości. Która z jakiegoś powodu tych inwestycji potrzebuje. A ja tylko mogę powiedzieć że raczej nie bawi mnie że ktoś już ma takie konkretne plany ale też wiem że Ci ludzie właśnie tak działają. Dlatego wiem też że wielkie gówno nadchodzi mocnymi krokami.

 



tagi: sars  pomór świń  płoty  izolacja  cpk  przysłość 

smieciu
31 października 2020 18:58
87     2711    2 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

stanislaw-orda @smieciu
31 października 2020 19:14

Nerwy masz nadszarpnięte. Wybudowanie nowego port lotniczego to perspektywa co najmniej 10 lat, a najpewniej dłużej. Zresztą, wybudować miano elektrownię  atomową, a  skonczyło się na zalaniu betonem  fundamentów.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @stanislaw-orda 31 października 2020 19:14
31 października 2020 19:19

Ok, więc pan, wiedząc że pandemia to ściema, czyli ktoś bezczelnie i na chama stawia świat na głowie wierzy że to się skończy i będzie jak było. Za 5 lub 10 lat? A to co robią to dla zabawy, czy jak? Cały świat, wszystkie media, i polityków zaangażowano by ... tak naprawdę nie zmieniło się nic? Ot tak sobie planowali w starym świecie i uważa pan że ten nowy będzie analogiczny?

Jeśli chodzi o mnie to podchodzę do tego na luzie gdyż jedynie widzę realizację od dawna nadchodzącego i wzmiankowanego przeze mnie gówna. Rzecz w tym że do ludzi to nie dociera, staram się pisać tak by oddać rzeczywistą grozę.  Którą, jeśli ktoś ma rodzinę na której mu zależy warto poczuć już teraz. Choć oczywiście, będzie sporo takich dla których zmieni się niewiele.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej4 @smieciu
31 października 2020 19:50

Przekop i alternatywa dla Gdańska (jako portu dla transportu wojska). W szybkiej perspektywie i w kontekście pewnego zabójstwa. Podobnie CPK. Też podzielam Pana obawy, by nie rzec lęki.

zaloguj się by móc komentować

klon @smieciu
31 października 2020 19:58

>>To samo z Mierzeją. Ta inwestycja od początku była zresztą równie niezrozumiała. Najpierw rozwalono nasze stocznie a teraz jakieś staki mają wpływać do Elbląga by?<<

Drobna uwaga. Stocznie rozwalano w innej niż obecna konfiguracji polityczno-gospodarczej. Ostateczny cios stoczniom zadał Tusek, za co, jak sądzę, został odznaczony przez Makrelę, choć oficjalny komunikat podawał inny powód. :) 

Mierzeja i CPK to plany przywiezione z Waszyngtonu, jak mniemam, w trakcie wizyty Rudolpha Gulianiego w 2015r. Oba projekty nie są mile widziane w Berlinie. :)

zaloguj się by móc komentować

darkforce @smieciu
31 października 2020 20:03

Będzie się działo. Te wszystkie działania są przymiarkami do właściwych poczynań. Treningiem. Była próba z wędrówką ludów, z epidemiami , ograniczeniami wolności, przyzwyczajanie do ubezwłasnowolnienia. Doskonalenie oznakowania i rejestracji, posłuszeństwa itd. Zacytuję Wam klasyka sprzed ponad 2000 lat: nie możemy mówić o istnieniu państwa kiedy obywatele nie tworzą wspólnoty oraz: nakazom niesprawiedliwym i zgubnym nie przysługuje miano praw!

zaloguj się by móc komentować

klon @smieciu
31 października 2020 20:09

Cóz za zbieg okoliczności w kwestii CPK . Niemcy uruchomiły swój hub lotniczy w Berlinie.
Cytat z portalu wnp.pl 

"Dwa samoloty - jeden należący do grupy Lufthansa, a drugi do linii Easyjet - wylądowały w sobotę na międzynarodowym lotnisku Berlin-Brandenburg. Inaugurację działalności nowego portu lotniczego poprzedziły wieloletnie skandale, skutkujące 9-letnim opóźnieniem inwestycji i wzrostem kosztów budowy z ok. 2,7 mld euro do prawie 6 mld.

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @klon 31 października 2020 19:58
31 października 2020 20:16

Ja wiem że stocznie rozwalono za Tuska. Dlaczego jednak ci ludzie, którzy o to zadbali, mają pozwolić na stocznie w Elblagu a nie w Gdyni? Ja zresztą jak wiadomo nie mam złudzeń co do działań PiS. Pomijając już że nie mają żadnej idei na cokolwiek to przecież bez Waszyngtonu nie są w tanie nic przeprowadzić. A po USA port w Elblągu? Jeśli zwrócić uwagę na to co USA głównie robią w Polsce: gromadzenie wojaków to pewnie ma coś wspólnego z tym co wyżej pisze Andrzej4. Ewentualnie jakaś grabież lokalnych zasobów.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @klon 31 października 2020 20:09
31 października 2020 20:20

Wracając do starego świata: mamy wielkie nowe lotnisko w Berlinie a niedaleko ma powstać CPK. Co niby ma być fajnego w konkurowaniu z Berlinem? Że będziemy musieli ciąć koszty, być tanią siłą roboczą by być konkurencyjni? Idealna sytuacja dla przewoźników: nie chcecie się zgodzić na nasze warunki? Idziemy do sąsiadów. Dla mnie to nie miało sensu od początku, także z innych względów ale obecnie w nowej rzeczywistości może zaistnieje coś będzie takiego że oba te lotniska staną się przydatne.

zaloguj się by móc komentować

klon @smieciu 31 października 2020 20:16
31 października 2020 20:20

Nie znam(y) treści umowy kolonialnej. :)

zaloguj się by móc komentować

chlor @smieciu
31 października 2020 20:24

Przekop wygląda jak powtórka budowy portu w Gdyni przed wojną. Dziś gdańszczanie chcą awansować na niemców, bo w Niemczech zasiłki są lepsze, i jest porządek. Tymczasem w razie zwycięstwa ich koncepcji, nie czekają ich zasiłki tylko transport bydlęcymi samolotami do Kazachstanu tych którzy nie będą przydatni do pracy fizycznej.

 

zaloguj się by móc komentować

klon @smieciu 31 października 2020 20:20
31 października 2020 20:29

Jeśli przyjąć, że Trójmorze jako projekt ma być maksymalnie niezależne od Berlina/Brukseli, to ekonomia zajmuje drugą pozycję w hierarchi ważności. Szczególnie że koszty będzie pokrywał budżet RP. 
Ale nie będę więcej zgadywał. Nie mam danych. Z pewnością wiele zależy od wyborów w USA.  A przecież w trakcie pierwszej prezydentury Pomarańczowgo dało się zauważyć korekty działań.

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @stanislaw-orda 31 października 2020 19:14
31 października 2020 20:59

Można postawić pytanie: A co z elektrownią atomową w Ignalinie? 40% miała sfinansować Polska, a 60% państwa bałtyckie. I co? Buduje się owa elektrownia (właściwie to remontuje) czy nie? I czy powstanie elektrownia w Ostrołęce, która miała być węzłem energetycznym pomiędzy Jewropejską Union (nie poprawiać), a państwami bałtyckimi, coby uniezależnić Bałtów od energii sowieckiej i połączyć energetykę Jewropejskiej Union z państwami bałtyckimi?

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @chlor 31 października 2020 20:24
31 października 2020 21:01

Zasiłki w Giermanii może i lepsze, ale za to własności duuuuuuuuużo mniej niż w Polsce. A porządek tworzy antifa i islamiści.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @smieciu 31 października 2020 19:19
31 października 2020 21:04

Pandemia pandemią, a ściema ściemą, jedno drugiego nie wyklucza tylko uzupełnia. Reszta komentarza to kompletnie nieuprawnione supozycje, zatem nie mam ani potrzeby, ani chęci by się do nich odnosić.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu
31 października 2020 21:06

Odnośnie energii jądrowej to warto zauważyć że właśnie podpisano jakąś mega umowę z USA. Umowa na 30 lat, na minimum 150mld złotych. Ktoś złośliwy mógłby zauważyć że zła UE wygasza nam węgiel a dla dobrego USA w to właśnie graj ;)

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @klon 31 października 2020 20:09
31 października 2020 21:09

Niemcy to mają tylko dwie ambicje. Imponować Żydom i traktować Polaków (no może narody Europy Środkowej) jak podludzi. Innych ambicji nie mają. I pamiętam tem zbiorowy płacz niemieckich kiboli, gdy przegrali mecz z Chorwacją. No jak to? Podludzie nas pokonali?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Starybelf 31 października 2020 20:59
31 października 2020 21:10

Wydaje się, że decyzje w kwestii gdzie i jaka elektrownie mozna postawić na terenie Polski nie zapadają w wWarszawie.

Tak więc, oni (ci w Warszawie) sami jeszcze ostatecznie nie wiedzą, co i gdzie będzie im zlecone wybudować. 

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @smieciu 31 października 2020 21:06
31 października 2020 21:11

USA to USA, a Jewropejska Union to cuś inszego, więc dlaczego inwestycje w Ignalinie i Ostrołęce są jedynie na papierze?

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @stanislaw-orda 31 października 2020 21:10
31 października 2020 21:15

To wiem i wiem dlaczego Mateuszek został delfinem. Po prostu oni nakazali.

zaloguj się by móc komentować

klon @Starybelf 31 października 2020 21:09
31 października 2020 21:21

W formie trochę stereotypowe podejście. Choć nie twierdzę, że opinia błędna. Nie miałem zbyt wiele szans poznania Niemca "na żywo".  Jak dla mnie, to minimum pół roku pobytu na miejscu aby cokolwiek poczuć i zrozumieć.  Nie chcę oceniać poprzez Pancernych. :D

zaloguj się by móc komentować

olekfara @smieciu
31 października 2020 21:27

"Ta inwestycja od początku była zresztą równie niezrozumiała. Najpierw rozwalono nasze stocznie a teraz jakieś statki mają wpływać do Elbląga by? Nie mam zielonego pojęcia po co ale się z pewnością dowiemy"

Templariusze przypłyną po swoje i do swego dominium. Przecież można pofantazjować? Wikingowie nie mają szans. Nie daj  zresztą Boże. A przecież jedni i drudzy  wieki temu zaznaczyli tu swoją obecność.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @klon 31 października 2020 21:21
31 października 2020 21:32

Ja nie miałem do czynienia z Niemcami ale patrząc przez pryzmat historii to zostali chyba bardziej nawet zgnojeni niż my. Kasa jaką ostatnio przez jakiś czas się cieszyki miala za zadanie jedynie uczynić z nich bezwolne cielęta pozbawione krytycznej myśli. Jak dla mnie wystarczya posłuchać muzyki polskiej i niemieckiej by stwierdzić kto JEST górą. Tak samo pooglądać filmy. Dlaczego kasa ma być jedynym kryterium sukcesu? A przecież Niemcy mieli kiedyś takich ludzi jak Bach, Mozart czy Tomasz Mann (chyba był niezły? bo nie czytałem ;) ). Tak czy owak zdeptali ich i jedyne co Niemcy mogą teraz robić to być archetypem złego. Ogląda taki Poszukiwaczy Zaginionej Arki i widzi jak reżyser Żyd i główny aktor pół Żyd dają Niemcom łupnia w kłamliwej rzeczywistości egipskiej. Chcielibyście być na ich miejscu?

zaloguj się by móc komentować

smieciu @olekfara 31 października 2020 21:27
31 października 2020 21:41

Chyba nie. Ja lubię templariuszy i sądzę że stos Jakuba de Molay był zasłoną do przegrupowania się ale dzisiaj to już trochę akademickie zagadnienie. Klasyczna wojna, grabież itp jest jedynie przykrywką wojny prawdziwej. Tutaj zgadzam się z coryllusem choć nie całkiem zgadzam się z jego postrzeganiem stron tej prawdziwej walki.

zaloguj się by móc komentować

klon @smieciu 31 października 2020 21:32
31 października 2020 21:42

"Chcielibyście być na ich miejscu?"

Kręgosłup z pewnością mają przetrącony. Ale żeby się od razu nad nimi rozczulać? Że niby miłosierdzie? Ale ono nakazywać będzie mówienie prawdy i wprost. Nie głaskania po głowie.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu 31 października 2020 21:41
31 października 2020 21:44

Mam tu na myśli obecną rzeczywistość i współczesne cele prowadzonych wojen oczywiście. Aczkolwiek pewnie od czasów Lutra było już podobnie. Nie mówiąc o wyprawach krzyżowych ;)

zaloguj się by móc komentować

smieciu @klon 31 października 2020 21:42
31 października 2020 21:48

Ja się rozczulam bo widzę w nich narzędzie jedynie. Nie istnieje dla mnie żadne niemieckie zagrożenie. Hitler został stworzony planem Dawesa. Tak samo jak Piłsudski. Jest tylko jedna strona tej walki i właśnie dlatego dużo więcej jest sensu w mówieniu o wojnie doktryn niż imperialnych podbojów.

zaloguj się by móc komentować

klon @smieciu 31 października 2020 21:48
31 października 2020 22:01

Szkoda, że sami Niemcy, plasowani - przez wielu i samych siebie - w hierarchii cywilizacyjnej wyżej od Słowian nie potrafią tego zobaczyć. 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @klon 31 października 2020 22:01
31 października 2020 22:09

Jakby to dostrzegli to przestaliby być tak użyteczni. Niemcy dostali swoją doktrynę, tzn. ktoś im ją narzucił i na tym polega ich tragizm. Rasa panów itp. tylko że ta rasa od równo 100 lat dostaje ciągłe bęcki. Dostali fałszywe marzenie. Podczas kiedy myśląc o swojej wielkości realizują plany swoich ... haha, swoich panów właśnie.

My jesteśmy w lepszej sytuacji gdyż wiemy że nie jesteśmy żadnymi panami swojego losu. Dzięki czemu jest w nas pragnienie walki, pragnienie szukania prawdy. I dlatego jednak na pewien sposób górujemy nad Niemcami. Ale też dlatego Niemcy muszą nad nami wisieć. Bo jeszcze za bardzo się wkręcimy w to pragnienie odnalezienia prawdy ;)

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu
31 października 2020 22:29

Tak jeszcze przy okazji o tych Niemcach to wydaje mi się że oni kiedyś byli dość podobni do nas. Mieli te dziesiątki państewek i był tam pewien chaos podobny do naszej I RP. Tylko że oni wyszli chyba na tym gorzej. Gdyż to ich rozdrobnienie sprawiło że handlarze i pieniądz zdobyli dominującą pozycję dużo szybciej niż u nas gdzie silna warstwa szlachecka długo stawiała opór. Państewka niemieckie miały swoją róznorodną kulturę i zwyczaje, mogło tam być ciekawie i urozmaicenie. Jednak to rozdrobnienie było też ich słabością. Nie ważne już skąd i dlaczego wzięły się Prusy. Faktem jest że ktoś dysponujący kasą w takim klimacie mógł zdziałać wiele. Prusy zdominowały Niemcy. Ale czy Niemcy to Prusy? Na ile pruska kultura, pruski dryl faktycznie jest niemiecki? Biurokracja, urzędnicy itp? Może to co my odbieramy jako ich potęgę było faktycznie ich klęską? Niemcy już wtedy upadły pod urzędniczą, odgórnie sterowaną kontrola. Twardym porządkiem.

Prusy zaczęły odnosić polityczne  sukcesy i mogło, także Niemcom wydawać się że to dobra droga. Centralizm, prawo i porządek. Armia i porządek. Generalnie prządek i jednolitość. To wtedy chyba narodziła się ta „niemiecka” kultura. Która zresztą chyba wielu Niemcom nie przypadła do gustu skoro nawet w tym środowisku rasy panów znajdowali się tacy, którzy woleli słowiańską kulturę podludzi.

Z tego punktu widzenia losy Niemców są bardziej tragiczne niż nasze gdyż być może można powiedzieć że ich kultura jest im obca. Zostali skanalizowani. Przekonano ich robienia rzeczy, które nie były w ich naturze. A przecież to bardzo zdolni ludzie. Wielu naukowców. Weźmy techniczne zdobycze Niemców podczas II WŚ ale i wcześniej. Tyle że wszystko to im tak naprawdę odebrano i użyto przeciw nim.

Jak dla mnie raczej smutna historia...

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @smieciu
31 października 2020 22:32

Ten przekop stał się elementem wewnętrznej politycznej rozgrywki - w sposób żałośnie i oczywiście niepotrzebny. Przekop niewątpliwie ożywi gospodarczo nie tylko Elbląg, ale także miasteczka na południowym brzegu  Zalewu Wiślanego. Ale przede wszystkim całkowicie odmieni cały obszar Zalewu Wiślanego stwarzając zupełnie nowe możliwości rozwoju turystyki i aktywnego wypoczynku. Elbląg, Tolkmicko, Frombork i Nowa Pasłęka dostają szansę stania sie portami dla setek małych jednostek rekreacyjnych, żaglowych i motorowych,  przygotowanych do morskiej zeglugi i z dostępem do Bałtyku, z możliwością czarteru i atrakcyjnej podróży. Trójmiasto będzie miało odskocznię dla choćby kilkugodzinnego intensywnego wypoczynku z morską podróżą po Zatoce Gdańskiej i przeprawą przez śluzę na zalew.

Trzeba wiedzieć, że Polska jest europejskim potentatemw produkcji róznego rodzaju jachtów motorowych i żaglowych - od tanich i małych, do potężnych, o morskiej dzielności jednostek, luksusowo wyposażonych. I nie jest  produkcja finansowana przez obcy kapitał - to są od początku do końca prywatne polskie firmy,  rozwijające się  samodzielnie dzięki  doskonałej jakości wykonania i umiejetnosci dostosowania sie do potrzeb wymagających odbiorców. Tych firm są dziesiątki, początkowo produkujące tylko kadłuby wywożone do Europy zachodniej, a teraz już produkujące pełne wyposażenie, montowane w kraju. Powstanie takiego olbrzymiego akwenu dla żeglugi rekreacyjnej z odpowiednim zapleczem, byłby doskonałym impulsem dla dalszego rozwoju tej gałęzi polskiego przemysłu.

Jeśli ktoś nie wie o czym mówię, niech zajrzy do Szwecji lub Finlandii, do ich małych, bezpiecznych  portów bałtyckich w szkierach co tam sie dzieje. My mamy gładką równa linię wybrzeża z kilkoma portami i w zasadzie nie ma miejsca na bezpieczne, rekreacyjne pływanie.

Poprowadzona po wojnie przez Rosjan granica odcinała polskie miasta nad Zalewem od dostępu do morza i Rosjanie z pełną premedytacją uniemożliwiali Polakom korzystanie z przesmyku w Cieśninie Pilawskiej. Ten przekop stanowi od strony politycznej sukces Polski, uniezależniając nas od widzimisię sąsiadów. W polityce - jeśli jest to możliwe - trzeba liczyć na siebie i robić swoje.

Z Krynicą Morską jestem trochę emocjonalnie związany, pierwszy raz odwiedziłem - wtedy Łysicę - z rodzicami w 1955 roku. To była poniemiecka wiocha rybacka , nad morzem sześć, siedem łodzi wyciąganych ręcznym kołowrotem na plażę, nad zalewem dwa porty - pasażerski i rybacki w których prawie nic się nie działo. Zalążkiem nadmorskiego kurortu były cztery potężne poniemieckie pensjonaty, wielki półkolisty park z ławkami z widokiem na zalew i ceglane, ciężkie poniemieckie domy rybaków. Mieszkańców było kilkudziesięciu. Atrakcja była latarnia morska. Przyjeżdżało tam na wakacje kilkaset osób. Pan M.,  u którego jako letnicy  wynajmowaliśmy pokój, był mocno trunkowy. Kiedy sobie popił, nabierał dobrego humoru, wyciągał z ukrycia potężną, morską, poniemiecką stacjonarną lornetę - podobno zdemontowaną z rozbitego niemieckiego ścigacza.  Kładł ją na wyniesionym z domy stole i pozwalał mi obserwować przeciwległy brzeg Zalewu. Z nabożnym przejęciem obserwowałem Frombork, mogłem, jako uczeń pierwszej klasy, dokładnie policzyć białe gęsi pasące na łące pod Tolkmickiem.

Potem co roku, przyjeżdżało coraz więcej i wiecej ludzi, a obecnie Krynica Stała się rekreacyjmym monstrum, gdzie w wakacyjne weekendy siedzi sobie na głowach sześćdziesiąt tysięcy ludzi. Jest okazja aby tym ludziom dać coś więcej, niż tylko parawan na plaży i smażalnię ryb.

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @klon 31 października 2020 21:21
31 października 2020 22:37

Jak dla mnie, to minimum pół roku pobytu na miejscu aby cokolwiek poczuć i zrozumieć

To błąd. Wystarczą dwa tygodnie. Po pół roku Pan ich znienawidzi.

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @smieciu 31 października 2020 22:29
31 października 2020 22:48

Niech Pan opowie to Niemcowi. Nie zrozumie Pana. Wg Niemców, żyją oni w najlepszym ze światów. To im wystarcza. Owszem są Niemcy, którzy widzą wady swojego państwa i narodu. Ale są oni marginesem. Takim niemieckim marginesem jest Benedykt XVI, może z drugiej strony Goetz Aly. Może w czasach hitleryzmu "Biała róża". Ale 97-99% było zadowolonych, a z tego 90% wręcz radosnych.

Kiedyś ktoś powiedział (nie pamiętam kto): Czym różni się filozof polski od niemieckiego? Tym, że polski filozof uznaje Absolut jako coś oczywistego, a filozof niemiecki cały czas stara się udowodnić nieistnienie Absolutu. I to jest moim zdaniem sedno różnicy między Polakami, a Niemcami. Polak wierzy w istnienie Absolutu, a Niemiec, choćby nawet w Absolut wierzył, będzie się starał udowodnić, że tegoż Absolutu nie ma.

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @smieciu 31 października 2020 21:32
31 października 2020 22:48

 

"Ja nie miałem do czynienia z Niemcami"

Moja - nieżyjąca już - ciotka, kiedy jechała samochodem do Francji, to jechała tam i z powrotem przez Czechosłowację, Węgry, Jugosławię i Włochy. Nie była w stanie znieść tego języka, mundurów niemieckich kolejarzy i pograniczników z charakterystycznym czapkami. I wszysytkiego niemieckiego. Po tym co przeżyła (z moją mamą) w czasie okupacji, w Powstaniu iwarszawskim i po - nie dziwię się.

I jak słyszę jak niemiecki prezydent przemawiając na rocznicy wybuchu Powstanie mówi: " Ponieważ państwo niemieckie – mimo swojej historii – otrzymało możliwość odzyskania silnej pozycji w Europie, my, Niemcy, musimy dla Europy robić więcej! " - to ja mówię: spierdalaj!

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Maginiu 31 października 2020 22:32
31 października 2020 22:49

Wszystko pięknie tylko że możemy być pewni że nie o to chodzi w przypadku przekopu. PiS nie myśli takimi kategoriami po prostu. Ich nie interesują takie rzeczy jak dobro naszych z trudem zdobywających rynki przedsiębiorców.  Chyba każdy widzi że raczej rzuca się kłody pod nogi niż pcha nasze firmy do przodu. Ale nie warto tutaj tego eskplorować, prowadzić kolejny raz dyskusji o tym. Tym bardziej że pierwszy raz spotykam się z takim opisem sprawy. Czy rząd gdzieś zademonstrował coś podobnego, taki obraz nakreślił? Bo ja zawsze spotykałem się z ogólnikami: rozwój regionu. A sam przekop miał być czymś większym niż kanałem dla turystów na jachtach. W sumie ciekawe ale zupełnie nie kojarzyłem Zalewu Wiślanego jako miejsca turystycznego. Jachty albo na mazurskich jeziorach albo na Zatoce Gdańskiej. Turystyka podobnie. Mazury lub Morze.

Owszem, wierzę że może istnieć teoretycznie taki potencjał w przekopie ale kompletnie nie wydaje mi się że rząd to ma na myśli tym bardziej że nie kojarzę takich rządowych wizji choć nie wiem, może i takie były.

Tak czy owak w obecnej rzeczywistości absurdu szukam raczej podobnych wyjaśnień ;) Choć oczywiście warto byłoby się pomylić. Ale dla mnie to nie byłaby pomyłka tylko szok: PiS naprawdę pod takim kątem przekopuje Mierzeję? Nie... to byłoby dla mnie jak cios Mike Tysona za czasów jego wielkiej formy :)

 

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @smieciu 31 października 2020 21:32
31 października 2020 22:52

Tomasz Mann (chyba był niezły? bo nie czytałem ;) )

Sienkiewicz, Reymont czy Kossak-Szczucka są dużo lepsi, naprawdę. Sam Bismarck stwierdził, że Polacy to naród poetów, więc skazani są na zagładę.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Maginiu 31 października 2020 22:48
31 października 2020 23:00

Miala  charyzme...

...  Panska  ciocia,  RIP.

Ja  tez  mu  mowie,  to  samo  co  Pan  !!!...  jemu  i  Makreli  razem  wzietymi  !!!

zaloguj się by móc komentować


BTWSelena @smieciu 31 października 2020 20:16
31 października 2020 23:04

No nie tak całkiem,za Tuska ,bo pierwszy zaczął pan Rakowski w 1988 dokładnie w listopadzie, a po okrągłym mebelku poszło już gładko.Panowie w maseczkach na rękach w odstępach czasu ,dobili targu..."lamentując" nad niedolą stoczniowców.Ale ja nawiążę do meritum notki o budowaniu płotów,zgodnie z pana apelem...........Ja nie mam nic przeciwko płotom,bo od wieków je budowano,a nawet murowane i z żelaza. Słuszna uwaga o dzisiejszych,bo chyba pierwsi zaczęli Niemcy,licząc,aby zaraza świniek dzikich do nich nie dotarła.Dla nas to może i lepiej,bo wie pan- sąsiad czasem lubi podkładać nam świnię....Co prawda zgadza się ,że jakaś dzika para sforsuje zaporę,jak np dwie osobne kołderki w małżeńskiej alkowie jako środek antykoncepcyjny...

Płoty są jednak potrzebne dla bezpieczeństwa,ozdoby ,na wsi aby kura nie zniosła jajka u sąsiada,lub krowa nie wlazła w szkodę,a w miastach dla zapory i ozdoby.Nie mówiąc przy trasach szybkiego ruchu,aby sarenka nie wpadła pod auteczko.No i wreszcie nasz były Prezydent Komorowski ,dał przykład ,by  sztachetką ode płota lać pisowców... Jednym słowem potrzebne...

Lecz czy potrzebne wzdłuż granicy na zatrzymanie pomoru? hmn...już tyle "pomników" wystawiono,że ten nie szokuje...Z pewnością obecnie nie stać nas na postawić płotu-muru ,jak Chińczycy przed wiekami to zrobili... Sorry,że nie zboczyłam na  wydarzenia polityczne,ale ja tylko w sprawie płotu....

 

zaloguj się by móc komentować

klon @Starybelf 31 października 2020 22:37
31 października 2020 23:05

Byłem tydzień. Może dlatego żywię jeszcze okruchy sympatii?
A swoją drogą. U Niemca pracuje pewnie z milion Polaków. Jak oni dają radę skoro tak trudno?

zaloguj się by móc komentować

klon @smieciu 31 października 2020 22:29
31 października 2020 23:14

Powtórzę. Nie robi to na mnie wrażenia. No mercy.

BTW. Czemu taka troska o Niemcy? Inne nacje nie zasługiwały na takie podejście jeśli dobrze pamiętam?

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @klon 31 października 2020 23:05
31 października 2020 23:17

Być może zabrzmi to jak sarkastyczny dowcip, ale niektórzy w KL wytrzymywali i 4 lata.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @BTWSelena 31 października 2020 23:04
31 października 2020 23:17

Nie no dzięki, jestem za tym by wrócić do tych płotów. Naprawdę wydają się takie dziwne że chyba coś za tym stoi? Warto dorzucić że polskie dziki o mało nie zostały całkiem wybite gdyż i takie plany pojawiały się w rządzie. I wciąż są pokusy a z dzików zdjęto ochronę. Komu tak przeszkadzają? Świnki też nie mają się dobrze gdyż całe stada są wybijane po stwierdzeniu choćby jednego zarażenia. A przecież jak widać nie ma to sensu gdyż APŚ pojawia się w coraz to nowych miejscach.

Naprawdę patrząc na to co się dzieje z Covidem analogia narzuca się sama. Choroba, izolacja. Świat zwierząt. Czy ludzi. Co za różnica ;) Miejmy nadzieję tylko że nie zaczną wybijać zarażonych...

zaloguj się by móc komentować

smieciu @klon 31 października 2020 23:14
31 października 2020 23:20

Ta troska wynika z niechęci do wkręcania się w wyższe plany, które zakładają naszą wrogość. Ja nie jestem wrogiem Niemców. Generalnie jestem tolerancyjny. No ok, mam ciągoty antysemickie tak po prawdzie ;) No i może antyangolskie. Choroba chyba mam przekopane...

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @klon 31 października 2020 23:14
31 października 2020 23:21

Czemu taka troska o Niemcy? Inne nacje nie zasługiwały na takie podejście jeśli dobrze pamiętam?

Jest pewna grupa ludzi, która zajmuje się tzw. 'starożytnymi kosmitami'. No i dla wielu Polaków Niemcy to tacy 'starożytni kosmici'. I niech Pan wie, że dla większości Niemców narody Europy Środkowej to też 'starożytni kosmici'.

zaloguj się by móc komentować

klon @Starybelf 31 października 2020 23:17
31 października 2020 23:21

A Niemiec musi całe życie :)

zaloguj się by móc komentować

Starybelf @smieciu 31 października 2020 23:20
31 października 2020 23:23

Niech Pan pojedzie do Niemiec, polecam Berlin, na 2-3 tygodnie. Wyleczy się Pan z antysemityzmu i antyangolaństwa. A że inne fobie Pan nabędzie...

zaloguj się by móc komentować


BTWSelena @smieciu 31 października 2020 23:17
31 października 2020 23:59

Skoro tak,to proszę bardzo.Płotek potrzebny był naszym sąsiadom ,bo oni ustrzelili więcej dzików,co u nas się oprosiło.A że w Polsce podnosi się lament nad każdą świnią (dzikiem)to hasają sobie gdzie im pasuje włażąc nawet do parków.Aborcji i antykoncepcji nie można oczywiście zastosować,już boże broń odstrzelić w zadek chociażby.Niemcy tam się nie cackają,jak trzeba to odstrzelą,lub i starożytny las wyrżną(Hambach),najwyżej coś tam dla osłody zostawią.A "zielonych"protestujących pałą po łbie przejadą,bo interes najważniejszy.Jeszcze parę lat temu za zabicie dzika można było odsiedzieć 5 lat więzienia,a dzisiaj jest spec ustawa na odstrzał,lecz i tak opornie to idzie.Nie jestem zwolennikiem zabijania,zaznaczam.Lecz proszę się zainteresować ,jak w strefach przygranicznych wygląda nagonka całych watah na stronę polską.Więc ten płotek nie dziwota.. Razi mnie oczywiście analogia "świat zwierząt,czy ludzi,co za różnica" Naturalnie ,że jest różnica.

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @smieciu 31 października 2020 22:49
1 listopada 2020 00:53

Ja przedstawiłem jedną z mozliwych korzyści jakie niesie przekop. Bo o przekopie mówiło się  nie od czasu rządów PiS-u, ale już trzydziesci lat i przedstawiano wiele zalet i korzyści wynikających z tej inwestycji. Gdzie korzyści militarne były także eksponowane, a są one w rzeczywistości prawie żadne, bo w przypadku realnych wojennych działań uszkodzenie i zablokowanie takiej śluzy to jest mały pikuś. Natomiast w ogóle nie mówi się o tym, co jest bardzo ważne i jest dużym sukcesem, także politycznym Polski, a więc i rządu PIS-u: pokazanie Rosji, że możemy i potrafimy uwolnić się od dotychczasowego uzależnienienia od ich widzimisię. Bo to co robiła Rosja z polską żeglugą w Cieśninie Pilawskiej, to było widzimisię. I to samo robi w każdym innym aspekcie politycznym i gospodarczym odnoszącym się do Polski (i innych sąsiadów).  Chyba właśnie ten fakt jest przyczyną największych ataków na inwestycję na Mierzei Wiślanej ze strony środowisk antypisowskich. Zgodnym chórem skrzeczą Rosjanie, Niemcy, ekolodzy oraz obóz zdrady i zaprzaństwa (wg klasyka...). Być może PIS-owi trafiła się ta korzyść, jak ślepej kurze ziarno, ale wg mnie,  jest to w przypadku przekopu Mierzei ich największym  sukcesem.

Co do innych korzyści - oprócz ożywienia związanego z turystyką i aktywną, finansowo wymagającą rekreacją - to transport oraz produkcja w Elblągu typu stoczniowego, ale  nie tylko jednostek pływających, lecz  także elementów wielkogabarytowych, takich jak przęsła mostów, dźwigary, zbiorniki itp., transportowanych najtaniej drogą wodną (spławianych). Podstawowy transport towarów jest co prawda skazany na transport kontenerowy dużymi jednostkami, które  nie mają szans na żeglugę po tym akwenie, taka sama sytuacja  jest z transportem masowym oraz promowym. Małe promy samochodowe mogłyby tu z powodzeniem kursować, ale nie widać zapotrzebowania na takie usługi - chociaż może Estonia ,Łotwa, może Litwa...

 Ja jestem zdecydowanie za. Nie powiem złego słowa...

zaloguj się by móc komentować

wierzacy-sceptyk @Maginiu 1 listopada 2020 00:53
1 listopada 2020 01:28

Mała poprawka

O przekopir mówiło się już na dworze króla Batorego

Miał on powstać koło wsi Skowronki

zaloguj się by móc komentować

Rozalia @smieciu 31 października 2020 20:20
1 listopada 2020 02:26

CPK podziemne miasto? Tym bardziej że wokół, ale w dużej odległości, podobno tez powstał płot. Tylko zaufani budują i mogą popatrzeć.

zaloguj się by móc komentować

piwonia @Maginiu 1 listopada 2020 00:53
1 listopada 2020 04:03

"Zgodnym chórem skrzeczą Rosjanie, Niemcy, ekolodzy oraz obóz zdrady i zaprzaństwa"  -  Grzegorz Braun tez tam poskrzekuje.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Starybelf 31 października 2020 21:15
1 listopada 2020 07:11

wiem dlaczego Mateuszek został delfinem. Po prostu oni nakazali.

 

Ja nie wiem. Znaki zapytania pomnaża delfin. 

Należy szukać odpowiedzi w etymologii? 

Tam stoi: Mateusz – imię męskie pochodzenia biblijnego, wywodzące się od ...

Czyli oni znaczy "niewidzialna ręka" steruje swój strumień łask doczesnych na tego i tego, bowiem to i to zaistniało w jego vita ważnego? 

Delfin = znaki zapytania.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @smieciu 31 października 2020 21:32
1 listopada 2020 07:26

Tomasz Mann (chyba był niezły? bo nie czytałem ;) )

 

Mało czytałem ale chciałbym przeczytać Tomasza Manna nowele 'Das Gesetz' [Prawo] z roku 1943 w której rzuca klątwę na Hitlera (11'15'').

https://www.youtube.com/watch?v=clYDYLQwfV4&feature=youtu.be&t=450

 

Siła Złego na Jednego?

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @smieciu 31 października 2020 22:29
1 listopada 2020 12:49

"Tak jeszcze przy okazji o tych Niemcach to wydaje mi się że oni kiedyś byli dość podobni do nas. "

Chryste, co to za zdanie? Oni zawsze uważali, że stoją cywilizacyjnie wyżej od nas, i trzeba przyznać, że mieli podstawu ku takiemu przekonaniu. Ale okazało się, że to przekonanie zamieniło się w  szowinizm i skończyło się w ich przypadku prawie narodowym samobójstwem. Ciekawe, czy historia się powtórzy? Bo w tym przekonaniu Niemcy tkwią nadal, nigdy nie zrozumieją i nie przyjmą do wiadomości  co naprawdę zrobili podczas Drugiej Wojny. Te wszystkie ich publiczne kajania to tylko zasłona dymna, nadal mają przekonanie o konieczności swojej misji, wynikającej z ich wyższości cywilizacyjnej, moralnej.

A my (my, to znaczy starsze pokolenie) jesteśmy skazani na życie ze świadomością tego, co w nas utkwiło i nadal jątrzy,  i że nic tego nie usunie.

Ale warto też mieć dystans do takich ponurych stwierdzeń, więc przytoczę historię, którą wiele lat temu opowiadał w radiu nieżyjący już Jerzy Gruza.  Historię, której epilogu nigdy nie zrozumieją Niemcy. I w żaden sposób  nie będzie ich śmieszyć. Gruza to był warszawiak, kiedy wojna się skończyła, miał 13 lat, więc wojnę pamiętał i miał pełną świadomość zdarzeń. Pierwsze polski film - "Zakazane piosenki" - jak i prawie wszystkie późniejsze, miały wojenne fabuły. Gruza wcześnie wszedł w środowisko filmowe, już jako dwudziestodwulatek zagrał rolę niemieckiego żandarma ścigającego Jasia  w "Pokoleniu" Wajdy. Więc utkwiły w nim na zawsze sceny i z życia, i  filmowe - takie jak  stojący tłumek pod niemiecką szczekaczką zawieszona na słupie, która zaczynała zawsze komunikat od ochrypłego "Achtung!, Achtung!", czy też  okrzyki niemieckich żandarmów "Halt!" i "Weg!". No i ten Gruza wybrał się na wakacje do Złotych Piasków, kurortu na Morzem Czarnym, będącym odpowiednikiem Riviery dla obywateli demoludów. Jeździli też tam Niemcy z NRD, w tym bezpruderyjne, młode, wyzwolone Niemki, spragnione nowych doznań i miłości. Gruza poznał taką właśnie Niemkę na plaży, bardzo szybko leżeli razem na kocyku, a kiedy  wracali do hotelu. trzymali się już za ręce. Kiedy odprowadził dziewczyne pod drzwi jej pokoju i kombinował co dalej, został nagle wciągnięty za rękę do środka i już po chwili leżeli na hotelowym łóżku. Okazji nie należy marnować, więc czas zaczął szybko przyspieszać. I kiedy już... już...miało nastąpić apogeum miłosnych doznań, usłyszał namiętny szept: "Achtung! Achtung!".

zaloguj się by móc komentować

MZ @smieciu
1 listopada 2020 13:52

W moich okolicach remontuje się małe mosty na mało ważnych drogach prowadzących na Wschód,widzę,że mosty są o dużej nośności jak dla ciężkiego sprżętu wojskowego.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @MZ 1 listopada 2020 13:52
1 listopada 2020 16:46

Czyżby znów Operacja Most? ;)

Patrząc na to całościowo to mamy wielkie inwestycje w transport. Tylko komu będzie służyć? Ciagnięte są autostrady, które tak swoją drogą są też dobrze zapłotowane i konkretną barierą dla zwierząt, a i w sumie ludzi, gdzie wystarczy zablokować nieliczne przepusty i przejścia. Poza drogami UE rzuciła kasą na kolej. Ma ruszyć budowa CPK a i przecież przekop Mierzei jest inwestycją tego samego gatunku. 

Biorąc pod uwagę że życie społeczne i gospodarcze może jeszcze dość długo może być ograniczone co do podróżowania, inwestycje te zastanawiają. Z jednej strony wydaje się  że może chodzić o większą kontrolę. Ruch lotniczy łatwo sprawdzać, to już jest wdrożone, kto może wejść na pokład. W przypadku szybkich długodystanoswych kolei też pewnie nie byłoby z tym problemu. Autostrady mają bramki i system dla ciężarówek.

Ale czy tylko o to chodzi?

Na pewno w każdym razie nie wierzę że chodzi o jakieś gospodarcze zyski dla Polski. Pod tym względem rząd wykonuje tylko działania ograniczające rozwój. Zwłaszcza średniego i ma małego biznesu, na który nakładane są coraz to kolejne obowiązki i totalna kontrola. Natomiast wielki biznes jest obcy. A obcy wielki biznes wymaga efektywniejszych środków transportu niż lokalna działalność.

Zobaczymy, jasne jest w każdym razie że udostępnienie Polski w wielką sieć szybkiego przerzutu, mającego służyć obcym szykuje nam kolejne mało przyjemne  niespodzianki.

zaloguj się by móc komentować

klon @smieciu
1 listopada 2020 19:55

Mam pytanie dotyczące płotów z notki.

Jak silne to są “zasieki" i czy mają one zwieńczenia z kłębowiska drutu kolczastego? Ktoś widział te płoty? O czym w ogóle jest rozmowa?

zaloguj się by móc komentować

smieciu @klon 1 listopada 2020 19:55
1 listopada 2020 20:55

Przeglądając grafiki google, odnoszące się mam nadzieję właśnie do tych płotów przeciw dzikom to mają one najróżniejszą konstrukcje. Np. płot między Niemcami a Danią jest dość solidny, mocne stalowe ogrodzenie. Ale np. płot koło Głogowa to siatka na drewnianych palach, które, jeśli nie zakonserwowane to może 2 lata pociągną zanim dzik je obali. No i może się podkopać. Są i jeszcze luźniejsze konstrukcje, które w ogóle nie wyglądają na takie co mogą stawić czoła dzikowi. Ale znowóż Niemcy chyba puszczali przez nie prąd. Ogólnie nie widziałem reguły. Jedne solidne inne raczej rachityczne.

Można pogooglać powchodzić w obrazki pokaże się więcej. Może nie za dużo ale warto samemu to zrobić. Tak podobno wygląda ten na granicy polsko niemieckiej, budowany przez Niemców. Raczej konkretnie...

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu
1 listopada 2020 21:00

Ale to nie wiem czemu ma służyć

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu
1 listopada 2020 21:05

Może prąd przezeń idzie:

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu
1 listopada 2020 21:11

Coś takiego wydaje się być w miarę typowe, uśredniające:

Tak jak pisałem, te płoty nie powstrzymają ludzi ale być może niemal wszystkie zwierzęta większe od dziury w siatce.

zaloguj się by móc komentować

onyx @smieciu 1 listopada 2020 20:55
1 listopada 2020 21:40

Kiedy budujesz taką katastroficzną notkę to sprawdzaj dokładnie źródła. Ja już nie raz się naciąłem. To jest płot z granicy węgiersko-serbskiej, zdjęcia z budowy są wrzucone na Shutterstock i to jedno jedyne które wkleiłeś jest przez wszystkich powielane odnośnie wszelkiej "płotologii" siejąc dezinformację. Ktoś, być może Najwyższy Czas bo oni w tym celują wrzucił niusa do sieci a strony obsługiwane przez boty powieliły by robić sztuczny tłum.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Tymczasowy_p%C5%82ot_graniczny_na_granicy_w%C4%99giersko-serbskiej

Przykładowy portal z dupy i jego przekaz. Nawet nie podpisali skąd ukradli zdjęcie, niektórzy piszą.

https://zycie.news/swiat/12974-niemcy-stawiaja-plot-na-granicy-z-polska-jaki-jest-powod

A pod spodem taki tekst:

"Za pomysł postawienia płotu odpowiada ministerstwo zdrowia i ochrony konsumenta w Poczdamie. Jak podało do wiadomości, postawiony elektryczny płot będzie konstrukcją przenośną, nie będzie on umiejscowiony na stałe."

Ale nius i zdjęcie do tytułu robi robotę, mało kto się zagłębi.

Niemcy ustawiają zapory przeciwko dzikom i ta siatka ma metr wysokości, dla człowieka jest taką przeszkodą jak elektryczny pastuch na polu. Dzik to dzika świnia wystaczy kawałek siatki z prądem żeby poszedł dalej. Tu filmik z niemieckiego Bilda:

https://www.bild.de/video/clip/news-inland/afrikanische-schweinepest-wildschwein-zaun-an-grenze-zu-polen-gebaut-agvideo-66846362.bild.html

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @onyx 1 listopada 2020 21:40
1 listopada 2020 22:05

Te płoty są najróżniejsze, naprawdę. A zdjęcie tego niemieckiego, z drutem kolaczastym... akurat wziąłem z dorzeczy.pl. Nie chce mi się sprawdzać każdego zdjęcia. A po drugie już dwa razy napisałem że te płoty nie mają blokować ludzi! Co nie znaczy że brak migracji zwierząt w jakiś sposób się na nas nie odbije. Te płoty zwyczajnie nie chronią przed rozprzestrzenianiem się APŚ chociaż na pewno utrudniają dzikom i wielu innym zwierzętom przemieszczaniem się. Zadałem pytanie jeśli nie  APŚ to co?

Tak wygląda oficjalna mapa.

Według niej APŚ przekroczyło już Wisłę jest w Wielkopolsce i zachodzi od północy Świętokrzyskie. Jaki sens budować płot wzdłuż Wisły, która jednak wydaje się że trochę blokuje a APŚ zaczyna już to województwo okrążać.

Dla mnie to nie trzyma się kupy ale coś w tym jest skoro w całej Europie się w to bawią. Wspomniałem także o wielu innych płotach/murach, które przecież tak naprawdę nie blokują ludzi i stąd jak dla mnie faktycznie zwierzęta są celem ale dokładnie o chodzi póki co nie jest jasne.

 

zaloguj się by móc komentować

KOSSOBOR @wierzacy-sceptyk 1 listopada 2020 01:28
1 listopada 2020 22:06

I natychmiast angielska Kompania Wschodnia wyrobiła sobie zezwolenie na zakotwiczenie siedziby w Elblągu.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @smieciu
1 listopada 2020 22:13

Dzisiaj akurat jeszcze miałem okazję pogadać ze znjomym, który był nad Zalewem, lubi zwiedzać różne zbiorniki wodne. Według niego Zalew Wiślany tak średnio nadaje się do turystyki. Jest zarośnięty płyki i mętny. Woda brzydka jest.

Ponieważ Zalew jest płytki to zasadniczo nie nadaje się do morskich jednostek. Żeby dotrzeć do Elbląga trzebaby też pogłębiony kanał w samym Zalewie utrzymywać. Ta inwestycja podobnie jak płoty nie trzyma się zwyczajnie kupy. Duże koszty a efekt?

zaloguj się by móc komentować

klon @smieciu 1 listopada 2020 22:05
1 listopada 2020 22:31

>>> Jaki sens budować płot wzdłuż Wisły, która jednak wydaje się że trochę blokuje a APŚ zaczyna już to województwo okrążać.<<<

Jest zlecenie, jest wykonawca, jest rachunek i kasa. To prozaiczne wyjaśnienie pewnie jest najbardziej prawdopodobne.
W moim miasteczku prowadzone są remonty głównych arterii komunikacyjnych. Właściwie powinienem napisać, że arterie te są budowane od podstaw. A wszystko to po przeprowadzonym remoncie generalnym który odbył się niespełna 10 lat temu. Można?

zaloguj się by móc komentować

smieciu @klon 1 listopada 2020 22:31
1 listopada 2020 22:38

To wyjaśnienie jest takie sobie ze względu na dużą popularność tych działań. Myślałem jeszcze że może chodzi o coś pokroju przykazu noszenia masek: czyli jakiejś wizualizacji mającej na celu podkręcenie zagrożenia. Nie wiem. Po prostu jest to dziwne, zresztą podobnie dziwne wydawały mi się już płoty przeciw emigrantom. Skoro ktoś im potrafił skołować łódki, zebrać wcześniej w tych punktach przerzutu. Dostarczyć podstawowe informacji i wyposażenie do przetrwania podróży. Dodatkowo ktoś otworzył im niektóre granice to jakim problemem miałby być płot? Drut kolczasty to najmniejszy kłopot. Nożyce do drutu i naprzód. Skuteczne płoty musiałyby być na miarę murów Izraela czy Trumpa. To zupełnie inna skala...

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @smieciu 1 listopada 2020 22:13
1 listopada 2020 22:45

Czy mógłby Pan przedstawić rachunek ekonomiczny na podstawie którego stwierdza  Pan że budowa przekopu nie trzyma się kupy?

Płoty trzymają się kupy , każde ograniczenie migracji dzików zmniejsza rozprzestrzenianie się ASF i zwiększa szansę na to że po wygaszeniu lokalnych ognisk epidemii nie nadejdą z innych terenów sztuki zarażone.I w ogóle nie gdacz Pan.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @DYNAQ 1 listopada 2020 22:45
1 listopada 2020 23:01

Nikt nie przedstawił rachunku że przekop trzyma się kupy...

Po co pełnomorskie statki mają wpływać do Elbląga skoro bez porównania taniej mogą wpływać do Gdyni? Co takiego może powstać w Elblagu co nie może w Gdyni? Kanały buduje się zwykle łącząc już istniejące ważne ośrodki gospodarcze. Może ktoś tu przedstawi przykładów powstania kanałów do nikąd, by to nikąd z czasem stało się czymś?

Odnośnie zać APŚ to proszę. Ograniczmy. Niech każde województwo się otoczy płotem. Bo jeśli będą przerwy w płotach to chyba to będzie gówno warte? Nie mówiąc o tym że nie ma nawet analiz pokazujących że budowa płotów ogranicza APŚ. Wszystkie te płoty zbudowano bazując na fantazjach autorów.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @smieciu 1 listopada 2020 23:01
1 listopada 2020 23:29

No jakoś przed wojną Niemcom opłacało się zbudować port w Elblągu,stocznię która produkowała m.in. kutry torpedowe ''Elbing'',pogłębiać Nogat i tor wodny przez zalew...dziwne,nie? Ale nam to po co...

Co doASF,od dwóch lat liczymy padłe sztuki na swoim terenie,to już idzie w setki i widzimy że te które przetrwały nie są głupie i spieprzają z zapowietrzonego obszaru, przy okazji roznosząc zarazę dalej. Migracje muszą być ograniczane.Niech Pan zostawi te sprawy ludziom którzy się na tym znają.

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @smieciu 1 listopada 2020 23:01
1 listopada 2020 23:51

"Po co pełnomorskie statki mają wpływać do Elbląga skoro bez porównania taniej mogą wpływać do Gdyni? "

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości  tak określa sie statki pełnomorskie: https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/orzeczenia-sadow/c-192-19-klasyfikacja-taryfowa-jednostek-plywajacych-522908326

'Wyrażenie »statki wodne konstruowane jako statki pełnomorskie« oznacza jednostki pływające, które ze względu na ich budowę i wyposażenie są przystosowane do pływania po morzu, nawet w złą pogodę (siła wiatru około 7 w skali Beauforta). Jednostki takie wyposażone są zazwyczaj w wodoszczelne pokłady i odporne na wpływy atmosferyczne nadbudówki. [...] Wyrażenie »statki pełnomorskie« oznacza statki i poduszkowce, które spełniają powyższe warunki, nawet jeżeli w rzeczywistości są wykorzystywane głównie na wodach przybrzeżnych, w ujściach rzek lub na jeziorach itp."

Port w Gdyni i w Gdańsku obsługują zupełnie inne statki pełnomorskie, niż te, które będzie obsługiwał port w Elblągu. To właśnie jest główną zaletą tej inwestycji - a nie wadą, bo powiększa się możliwości i zakres obsługi jednostek pełnomorskich, ale nie dubluje się możliwości już istniejących. Nie ma w Polsce drugiego miasta wielkości Elbląga, z tak dużym  potencjałem ludzkim i przemysłowym, które zdobędzie dostęp do morza. To jest wielka szansa dla rozwoju miasta i całego regionu.

zaloguj się by móc komentować

klon @Maginiu 1 listopada 2020 23:51
2 listopada 2020 00:15

To jest wielka szansa dla rozwoju miasta i całego regionu.

I komu przeszkadza? 

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @smieciu
2 listopada 2020 08:45

Na razie wygląda na to że Niemcom,Rosji i panu Śmieciu...

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @DYNAQ 2 listopada 2020 08:45
2 listopada 2020 08:45

To do klona,sorry.

zaloguj się by móc komentować

SalomonH @DYNAQ 2 listopada 2020 08:45
2 listopada 2020 09:12

To jest bardzo fajny projekt, ale chyba niezbyt praktyczny, bo sam przekop to jeszcze nie wszystko, tu jest kilkanaście kilometrów Zatoką i wgłąb lądu, do przepłynięcia i do pogłębienia, regularnego utrzymania, jeśli to ma wgl działać, to będzie generowało spore koszty, a nie wiem ile może zarobić. Bo wciąż mamy Gdańsk, Gdynię? Przyznam się, że nie do końca rozumiem traktowanie tego przekopu przez wiele osób jakbyśmy nie mieli dostępu do morza, portów, dróg, kolei... To raczej nie będzie znaczący szlak przewozowy, chyba że Niemiec zabierze nam Gdańsk i Pomorze. No i nie widać planów inwestowania w całą tę drogę wodną, a prace powinny już się toczyć, bo sam przekop to jeszcze mało. To wszystko wygląda na jakiś gest polityczny. Nie wiem nawet co powiedzieć na informacje o zyskach z wydobycia przy okazji bursztynu z Mierzei, które miały jakoby pokryć w części lub całości koszta inwestycji. bo to już kompletnie niepoważnie brzmiało.

zaloguj się by móc komentować

DYNAQ @SalomonH 2 listopada 2020 09:12
2 listopada 2020 09:51

To podłączenie np. Kanału Elbląskiego do morza. To najtańszy transport produktów masowych.

zaloguj się by móc komentować

Wolfram @smieciu 1 listopada 2020 23:01
2 listopada 2020 10:13

Po co pełnomorskie statki mają wpływać do Elbląga skoro bez porównania taniej mogą wpływać do Gdyni?

Ta argumentacja jest rodem z PRLu - "jeden wystarczy". Równie dobrze można zapytać, po co rozbudowywać port w Gdańsku, skoro jest port w Gdyni - albo odwrotnie. 

Byłeś kiedyś w Gdyni - i widziałeś, jakie są możliwości wywiezienia stamtąd ładunków? Wiesz jak wygląda ruch na drodze wylotowej z Gdyni do reszty Polski i jakie są możliwości i ewentualne koszty zwiększenia przepustowości?

Trzeba było niemcom tłumaczyć po co im lotnisko, jak w Kopenhadze też już jest.

Nawigatorzy powinni zrobić zrzutkę na wycieczkę dla pana, by sobie zobaczył np. port w Rotterdamie.

Po co browary w Elblągu, Braniewie czy Gdańsku, skoro jest browar w Warce, "taki jak trzeba"?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @SalomonH 2 listopada 2020 09:12
2 listopada 2020 12:04

Wynikałoby z tego, że jednak Niemiec zabierze, a Elbląg zostanie w takiej sytuacji  portem awaryjnym

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Wolfram 2 listopada 2020 10:13
2 listopada 2020 12:07

smieciu jest wszechstronnymmdyletantem, łapie się za każdy temat. tzn. widocznie uważa że nieznośna lekkość pióra powinna wystarczać do napisanie czegoś sensownego. No, ale to jest tylko imaginacja.

zaloguj się by móc komentować

mooj @stanislaw-orda 2 listopada 2020 12:04
2 listopada 2020 12:09

Elbląg może być (i mam nadzieję, że będzie szybko) uzupełnieniem Gdańska/Gdyni. Nie będzie pod żadnym względem awaryjnym / zapasowym w przewidywalnym horyzoncie/scenariuszu. Już bardziej Królewiec może taką rolę pełnić dla regionu pod polską (współ)kontrolą :)

zaloguj się by móc komentować

mooj @Wolfram 2 listopada 2020 10:13
2 listopada 2020 12:12

Nawet PRL nie lansował pomysłu "jeden ale wielki port to lepsze rozwiązanie". A przyszłościowo - jakoś Białoruś trzeba z morzem skomunikować:)

zaloguj się by móc komentować


DYNAQ @stanislaw-orda 2 listopada 2020 12:07
2 listopada 2020 12:43

Wszechstronny dyletant, celne.W dodatku nie ma takiego poczucia humoru i samozadowolenia jak Ewaryst F.

zaloguj się by móc komentować

mooj @stanislaw-orda 2 listopada 2020 12:32
2 listopada 2020 13:26

5000 ha w Elblągu się znajdzie? i ze 150 mld zł na skomunikowanie porównywalne, tak lekko licząc po bardzo zaniżonych kosztach - wliczając "na oko" ile wróci jeśli 100% byłoby wydanych w kraju na tę infrastrukturę.

Nie ma "opcji B" w rezerwie. Porty obecnie istniejące nie mogą być przehandlowane, nawet jeśli na stole byłoby stworzenie bufora fizycznie oddalającego granice - tj wprost przesuwającą ją na wschód, wypłata pełnych odszkodowań za II wojnę przez następców prawnych III rzeszy albo inne...no może jakby Kanał Kiloński dorzucili z dojściem do niego dla nas z południa, dla Królestwa Danii od północy;) Tzn przy odcięciu następców prawnych III rzeszy od wyjścia z Bałtyku..ale też nie sądzę:)

zaloguj się by móc komentować

zkr @mooj 2 listopada 2020 12:09
2 listopada 2020 19:53

Port w Elblagu bedzie tzw. portem feederowym.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Feeder_(transport)

Przykladowe jednostki, ktore beda tam mogly wchodzic:

TANAIS

albo

LAILA I

I nie sa to najwieksze jednostki, ktore beda mogly przejsc przez sluze na Mierzei.

Co do Tanais to warto przypomniec:

https://www.info.elblag.pl/5,18063,Do-Elblaga-wplynal-pierwszy-statek-ktory-przekroczyl-granice-z-Rosja-.html

 

 

zaloguj się by móc komentować

mooj @zkr 2 listopada 2020 19:53
2 listopada 2020 20:53

Ja nie mam obaw, że będzie co, jak i czym transportować. A pomysł, że "w razie czego zamiast" uważam za nierealny, ale mimo wszystko - szkodliwy, osłabiający determinacje w hipotetycznych przypadkach prób przejmowania gdańskiego i gdyńskiego.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować